موفقیت جدی

فلسفه موفقیت؛ برای دست‌یابی به دستاوردهای بیشتر و زندگی بهتر

موفقیت جدی

فلسفه موفقیت؛ برای دست‌یابی به دستاوردهای بیشتر و زندگی بهتر

پیام های کوتاه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات

یکی از دوستان با اسماعیل امینی، نویسنده و طنزپرداز، مصاحبه کرده است. پرسیده مشکل کتابخوانی جوانان ما چیست، خیلی جدی گفته است که دانشگاه های ما؛ همه دانشگاه ها باید تعطیل بشوند و تنها چند تا دانشگاه درست و حسابی بماند برای پنج الی ده درصد از مردم که واقعاً مناسب این کار هستند. اگر این اتفاق بیفتد، مطالعه مردم هم درست خواهد شد.

 

باید به این کلام امینی، این را هم اضافه کرد که اگر این همه دانشگاه جمع بشود، مشکل اشتغال جوانان هم قطعاً حل خواهد شد. به قول دکتر علی شاه حسینی، کارآفرین و دکترای مدیریت، واقعاً این همه فوق لیسانس برای چی می گیرند، برای بیکاری؟ می گفت اگر می خواهید بیکار بشوید، بروید و فوق لیسانس بگیرید.

 

طرف شال و کلاه می کند، می رود دانشگاه، بعد انتظاراتش زیاد می شود، دیگر خدا را بنده نیست. بعدتر که می فهمد توی جامعه و بازار از این خبرها نیست، چند سال از وقتش را هدر داده و ... . اگر وقتی را که به دانشگاه و انتظارات بیجا اختصاص داده بود، به یاد گرفتن یک حرفه و مهارت اختصاص داده بود، به نظر شما بهتر نبود؟ قطعاً خیلی خیلی خیلی بهتر بود.

 

چینی ها یک ضرب المثل فوق العاده دارند: 10 هزار ضربه ای که یک بار تمرین شده باشد، ترسی ندارد؛ یک ضربه ای که 10 هزار مرتبه تمرین شده باشد، آدم را می ترساند. واقعاً هم راست می گویند. 10 هزار ترمی که بگذرانید و 10 هزار کتاب و واحدی که فقط یک بار گذرانده باشید، به هیچ دردی نمی خورد؛ اما فقط یک رشته و کار و حرفه و ... را 10 هزار بار تمرین کرده باشید، همه آینده تأمین است، هم امنیت شغلی تان، هم کسی نمی تواند به شما بگوید بالای چشم تان ابروست، هم برای کشورتان هم بهتر است.

 

چه باید کرد برای این همه بیکاری موجود در سطح جامعه؟

 

هیچ، دانشگاه ها را رها کنید؛ بروید دنبال حرفه آموزی و مهارت آموزی و امثالهم. خیلی از این ها را می شود در خارج از دانشگاه ها هم یاد گرفت.

 

برای این که نگویید دارم روی ابرها حرف می زنم، همین الان و بدون فکر کردن، چند مورد از حرفه و مهارت هایی را که می توانید بدون دانشگاه رفتن یاد بگیرید، برایتان لیست می کنم:

 

1.      خبرنگاری

2.      برنامه نویسی کامپیوتر

3.      تعمیرات موبایل

4.      تعمیرات رایانه

5.      فیلمنامه نویسی و نویسندگی آزاد

6.      یاد گرفتن یکی از نرم افزارهای خیلی به درد بخور مثل مایا

7.      تخصص در امور تغذیه؛ مثل پخت و پز و آشپزی و ...

8.      مکانیکی

9.      امور تأسیساتی

10.  امور الکترونیکی

11.  رانندگی آژانس

12.  مدیریت فضای سبز و باغبانی

13.  دکوراسیون داخلی

14.  فیلمبرداری حرفه ای

15.  جوشکاری

16.  نقاشی ساختمان

17.  و ...

 

باور کنید نیازی به دانشگاه رفتن نیست؛ یا وردست کسی بایستید و دو، سه ساله کار یاد بگیرید، یا به جایی مثل مجتمع فنی تهران و مراکز فنی و حرفه ای و ... بروید و کار را بیاموزید. سپس به شدت تمرکز کنید تا به یک متخصص تبدیل شوید. بعد ببینید کار هست یا نیست.

 

متأسفانه بعضی ها، خیلی سریع می خواهند به یک حقوق بالا برسند؛ این شدنی نیست. زمان به هر حال خواهد گذشت. به جای این که همین دو، سه سال را هدر بدهید، بروید و یک حرفه ای یاد بگیرید. به خدا هم برای خودتان خوب است، هم برای آینده تان، هم برای کشورتان. کمی جنم داشته باشید و بزنید به دل کار؛ ببینید هست یا نیست. با نشستن و غرغر کردن هیچ کاری به شما پیشنهاد نخواهد شد. به قول این ژاپنی ها، منتظر کار نمانید، شما دنبال کار بروید...

نظرات (۱)

۰۵ آبان ۹۴ ، ۱۸:۰۳ مجتبی وحدتی
خب من خودم این نظر شما را قبول دارم و اتفاقا این مسیر را هم در پی گرفته ام!، اما خیلی از خانواده ها را می بینم که ممانعت می کنند و معتقد هستند که چنین مسیر هایی به راحتی اشباع می شوند و آنوقت است که دیگر مدارک دانشگاهی به کار افراد می آیند.
حرف آقای امینی را هم قبول دارم که دانشگاه ها جلوی مطالعه را گرفته اند. آنها بسیار وقت افراد را برای صدها مطلب تکراری و کهنه می گیرند. منتهی این تنها علت هم نیست، حتی مهم ترین علت هم نیست. علت بنظر من بنگاه های خصوصی خرد فرهنگ پراکنی هستند که در کشور ما امروزه مانند کشورهای دیگر پیشرفت نکرده اند و جا دارد که روی آن خیلی بیشتر کار کنیم و قانون گذاران هم بهای بیشتری را به این موضوع بدهند. حتی قسمت بسیار بزرگی از فقر مملکتمان را مصلوب مطلب مهم مزبور هستیم.(عجب عبارتی شد!) :)
پاسخ:
مجتبی وحدتی عزیز، به نکات مهمی اشاره کردی. درباره اشباع، البته چندان با تو موافق نیستم: برای متخصصان، همیشه کار هست. اشباع در رده های پایین هرم اشتغال اتفاق می افتد، نه رده های بالا. تجربه شخصی خودم که این را می گوید.
به نظرم کافی است آدمی هر روز، فقط یک ساعت درباره رشته و حرفه اش مطالعه کند، آن وقت بعد از یک سال، خواهد دید چه اتفاقاتی برایش می افتد.
موفق باشی دوست عزیزم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی