موفقیت جدی

فلسفه موفقیت؛ برای دست‌یابی به دستاوردهای بیشتر و زندگی بهتر

موفقیت جدی

فلسفه موفقیت؛ برای دست‌یابی به دستاوردهای بیشتر و زندگی بهتر

پیام های کوتاه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات

سخنرانی در پیش دارید؟
باید نسبت به اقناع مخاطبان خود اقدام کنید؟
باید درباره محصول یا پروژه یا ایده ای بدهید؟
ارائه دانشگاهی دارید؟
قرار است درباره موضوع مهمی، با صاحبکار، یکی از اقوام یا هر انسان دیگری مذاکره کنید؟ و ... .

در اینجا، یک تکنیک جالب را برایتان شرح می دهم. البته متعلق به من نیست؛ متعلق به آقای دیل کارنگی است. یک صفحه ورد باز کنید، یا یک صفحه کاغذ جلویتان بگذارید. فرض کنید که دارید، برای صمیمی ترین دوست خودتان، یک نامه می نویسید. در این نامه، اشاره کنید که دقیقاً قصد دارید کجا سخنرانی و ارائه داشته باشید. سپس، شروع کنید طبق یک نظم معقول و منطقی، شرح بدهید که می خواهید چه بگویید.

مثال:
علی عزیز، سلام. ببخشید مزاحم شدم، من یک ارائه و سخنرانی در دانشگاه خودمان دارم؛ موضوع بحث من، افزایش فاصله طبقاتی در جامعه ایرانی است. می خواستم در این ارائه، بگویم که:
-    اساساً آیا فاصله طبقاتی در ایران وجود دارد یا خیر؟ چرا وجود دارد؟
-    سپس آمارهایی قطعی را در این باره ارائه کنم.
-    طبق همین آمارها، بگویم که فاصله طبقاتی، رشد داشته یا نداشته؟
-    و اگر رشد داشته، چه چیزهایی موجبات آن را فراهم آورده است.

علی جان، آمارهایی که من می خواهم ارائه کنم، عبارتند از
1.    آمار اول و تحلیل آن و منبع ارائه
2.    آمار دوم و تحلیل آن و منبع ارائه
3.    آمار سوم و تحلیل آن و منبع ارائه
و ...

خب، فکر می کنید چقدر بتوانید به نوشتن چنین نامه ای ادامه بدهید؟ اگر توانستید یک نامه کامل بنویسید و در آن، دقیقاً توضیح بدهید که چه چیزهایی و با چه نظمی می خواهید ارائه بدهید و احتمال مطرح شدن چه سئوالاتی را می دهید و ...، در این صورت شما می توانید ارائه خوبی داشته باشید. جز این اگر باشید، عذرخواهی کنید و به این ارائه نروید؛ یا آن را به تعویق بیندازید.

حتماً قبل از هر مذاکره، سخنرانی، ارائه، جلسه با رئیس یا هر کس دیگر، فروش و ...، چنین نامه ای را بنویسید؛ لازم نیست ارسال کنید، هدف اصلی فقط مدون کردن اطلاعات شما در یک جاست؛ و این که اساساً بفهمیم چنین اطلاعاتی وجود دارند یا نه. اگر در جاهایی از این نامه، اطلاعات شما کم بود، سریع دنبال جمع آوری آنها بروید.

ارائه خوبی داشته باشید.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی