برند شخصی، حضور در شبکههای اجتماعی و یک اشتباه بزرگی که همه مرتکب میشوند/ شما مهم نیستید، موفقیتهای شما مهم است
دونالد ترامپ، قبل از اینکه رئیسجمهور آمریکا شود، یک چهره اقتصادی و البته یک چهره رسانهای هم محسوب میشد. او در آن روزها کتابهایی هم در حوزه موفقیت مینوشت؛ از جمله کتابهایی با مشارکت رابرت کیوساکی.
در یکی از این کتابها، ترامپ درباره قدرت بالای یک نام مشهور صحبت میکند. بحث جالبی را هم پیش میکشد. میگوید یکبار، یکی از مولتیمیلیاردرهای نیویورک، به او زنگ زده بود تا در یکی از رستورانهای لاکچری و خاص که فقط به شناخته شدهها امکان رزو میداد، جا برایش رزرو کند. اما چرا؟ چون کسی این مولتیمیلیاردر را نمیشناخت. بعد ترامپ میگوید چه فایده اگر شما این همه پول داشته باشید اما برای رزرو جا در چنین رستورانی، دست به دامان دیگران شوید؟
سپس بحثهایی درباره قدرت یک نام مشهور را پیش میکشد؛ اینکه اول باید مراقب نامتان باشید و سپس نامتان، مراقب شما خواهد بود. و اینکه در ابتدا، هر جا لازم شد خودتان و کارتان و موفقیتهایتان را معرفی کنید.
با این ایده او موافقم؛ یک نام مشهور قدرت بالایی دارد؛ قدرتی که به قول ترامپ گاهی از دهها و صدها کتاب هم بیشتر است. جالب اینکه در ایران، گاهی مستعدترینها به مدیریتها و موفقیتهای کلان نمیرسد، بلکه در همان حوزه، متخصصانی که معروفتر هستند، سمتها را جارو میکنند. این آیا جالب نیست؟
در حوزه برند شخصی، توصیه میشود که تا میتوانید برند خودتان را تقویت کنید. به همین دلیل است که بیشتر افراد راهی شبکههای اجتماعی و اینترنت و حتی رسانههایی چون رادیو و تلویزیون میشوند تا این برند را تقویت کنند.
اما در اینجا نکته مهمی وجود دارد که باید دقت کنید. همیشه این را یادتان باشد:
- اینکه صرفاً شما را بشناسند مهم نیست. اساساً اینکه حتی شما را هم بشناسند مهم نیست. پس چه چیزی مهم است؟
- برای استفاده از برند شخصی، باید بیشتر از اینکه شما را بشناسند، موفقیتها و دستاوردهای شما را بشناسند.
- و باز هم مهمتر، اینکه به جای اینکه موفقیتها و دستاوردهای شما را بشناسند، باید بدانند که شما میتوانید دوباره این موارد را به راحتی تکرار کنید.
در این صورت است که شهرت اجتماعی و اینترنتی، به فریاد شما خواهد رسید. وگرنه صرف اینکه مشهور باشید، کسی را به این نتیجه نمیرساند که بله، میتوانیم به فلانی هم اعتماد کرده و این کار را به او بسپاریم.
پس، از این به بعد در حضور خودتان در شبکههای مجازی تجدید نظر کنید. دیگران باید شما را به موفقیت بشناسند و تکرار آن؛ و البته به صورت پوششی. یعنی نه اینکه به طور مستقیم فقط خودتان را تبلیغ کنید؛ این که میشود یک بروشور تبلیغاتی. باید در پوشش چیزی دیگر عمل کنید ولی موفقیتها و دستاوردهایتان را در معرض دید بگذارید.
----------------------------------------------------------------------