موفقیت جدی

فلسفه موفقیت؛ برای دست‌یابی به دستاوردهای بیشتر و زندگی بهتر

موفقیت جدی

فلسفه موفقیت؛ برای دست‌یابی به دستاوردهای بیشتر و زندگی بهتر

پیام های کوتاه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات

فکر کنم این را یک‌دفعه اشاره کرده‌ام، اما دوباره چشمم به مصاحبه اکبر عالمی خورد، دوباره به ذهنم رسید و دوباره می‌نویسم.

ابراهیم حقیقی، از گرافیست‌های مطرحی ایرانی، روزگاری در مراسم بزرگداشت اکبر عالمی، مجری معروف ایرانی و مستندساز و استاد دانشگاه و نویسنده، جمله جالبی گفته بود. او به چیزی شبیه این اشاره کرده بود که:

جایی می‌خواندم درباره علم بهتر است یا ثروت، که گفته بود هیچ‌کدام، فقط مدیریت عمر. افرادی نظیر اکبر عالمی به شدت عمرشان را خوب مدیریت کرده‌اند تا به این حد از سواد و موفقیت رسیده‌اند.

جمله جالبی بوده و هست. مدیریت عمر. اگر یادتان مانده باشد، در حدیث‌نوشته‌ای هم به آن اشاره کرده بودیم. شما اگر عمرت را درست مدیریت کنی، به ثروت و علم هم می‌رسی؛ ولی اگر عمرت را درست مدیریت نکنی، به هیچ کدام نخواهی رسید.

مدیریت عمر هم، یعنی مدیریت لحظه‌ها و نفس‌ها؛ همان‌طور که در حدیثی دیگر آمده است که عمر را غنیمت شمارید؛ و عمر از نفس‌ها و لحظه‌ها تشکیل شده است.

در آن‌جا هم اشاره کرده بودم که چه زمان‌هایی داریم می‌سوزانیم و چقدر زیاد داریم می‌خوابیم و چقدر زیاد وقت تلف می‌کنیم. البته منظورم این نیست که بیست و چهار ساعته و مثل ربات کار و مطالعه و تلاش کنید. قطعاً انسان استراحت و خوراک و ... هم می‌خواهد؛ قطعاً استراحت و فراغت هم می‌خواهد؛ چرا که فراغت نقش روغن‌موتور را برای ما بازی می‌کند؛ همه چیز را روان‌تر و روی روال‌تر می‌کند.

اما نکته اساسی این‌جاست که ما به فراغت نیاز داریم تا دوباره بازگردیم و تلاش بیشتری کنیم؛ نه این‌که کار کنیم تا برویم استراحت کنیم. متأسفانه بیشتر مردم چنین فکر می‌کنند:

-    کلی کار می‌کنم، بعدش می‌روم برای همیشه استراحت و عشق و حال.

در حالی که اصل قصه برای موفق‌ها چنین است:

-   تلاش بسیار می‌کنم و لاجرم به موفقیت بیشتر خواهم رسید. اما هر موفقیت بیشتر، مسئولیت بیشتری روی دوش من خواهد گذاشت. هر موفقیت بیشتر، باعث ایجاد اعتماد به نفس و انرژی بیشتری هم در من خواهد شد. پس هر موفقیت جدیدتر، پله‌ای است برای یک زندگی شلوغ‌تر و مسئول‌ـر. در این میان، پاگردهایی تحت عنوان فراغت و تمدد اعصاب هم دارم تا کم نیاورم و با انرژی بیشتر، بازگردم و کار کنم. و این راز مسیر بی‌پایان موفقیت است؛ حتی اگر به اندازه‌ای داشته باشیم که هفت پشت من نیز بتوانند بدون کار کردن استراحت و تفریح کنند. 

می‌بینید بین این دو نگرش چقدر فاصله است؟ و همه چیز را، هم تفاوت نگرش‌ها تعیین می‌کند.

پس مدیریت عمرتان را جدی‌تر بگیرید...


---------------------------------------------------------------------------------------


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۱۶
عیسی محمدی

نظرات (۱)

۱۶ تیر ۹۸ ، ۱۴:۳۱ abdolnabi solimani
سلام مدیریت عمر اساسی ترین گمنام ترین و حساس ترین نوع مدیریت است و چنانچه به درستی شناخته شود و اصول و امور آن به خوبی رعایت شود سایر مدیریت های زندگی بسیار ساده تر راحت تر و بهتر انحام خواهد شد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی