موفقیت جدی

فلسفه موفقیت؛ برای دست‌یابی به دستاوردهای بیشتر و زندگی بهتر

موفقیت جدی

فلسفه موفقیت؛ برای دست‌یابی به دستاوردهای بیشتر و زندگی بهتر

پیام های کوتاه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات

چند روز پیش، با حاج خانوم مکرمه، نشسته بودیم و داشتیم درباره پایان نامه ای که قصد داشت تمامش کند، صحبت می کردیم. کتابی دستش بود درباره مدرنیته؛ ترجمه مراد فرهادپور. می گفت کتاب فوق العاده ای است. چند صفحه ای از آن را تورق کردم. به جمله جالبی اشاره کرد؛ گفت که این کتاب را از کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گرفته ام و می توانم قسم بخورم که تا به حال، کسی توی دانشگاه آن را نخوانده و ورق نخورده است؛ آن وقت دانشجویان تازه به دوران رسیده، توی حیاط دور می نشینند و سیگار به دست، مدام می گویند ما دغدغه داریم، ما دغدغه داریم...

از این حرفش خیلی خوشم آمد. یک گوشه ای نشستن و مدام غرولند کردن و گلایه کردن، دردی را دوا نمی کند. برای نفوذ و اثربخشی در هر حوزه ای، دستورزبان خاصی وجود دارد. در حوزه دانشگاه، سلاح شما کتاب ها و پایان نامه ها و فیش نویسی ها و تحقیق ها هستند. باقی کارها، وقت تلف کردن و ول گشتن است.

... و اما در حوزه موفقیت، سلاح چیست؟ اول این را بگویم که به قول یک عارف هندی، زندگی اسم نیست؛ فعل است. یعنی چه؟ یعنی این که زندگی:

-          خنده نیست؛ خندیدن است؛

-          شادی نیست؛ شاد بودن است؛

-          آواز نیست؛ آواز خواندن است؛

-          سفر نیست؛ سفر رفتن است؛

-          و ... البته موفقیت نیست؛ موفق بودن است.

اول این را باید بدانید که زندگی، موفقیت نیست؛ موفق بودن است. فاعل این «موفق بودن»، شما هستید؛ پس به جای خواندن، باید انجامش بدهید. البته به قول مایکل جردن، اول باید فن درست و تکنیک صحیح را یاد بگیرید؛ بعد سرسختانه تمرین کنید. اگر تکنیک درست را یاد نگیرید، تمرین شما، شما را دورتر خواهد کرد؛ نزدیکتر نخواهد کرد.

برای موفق شدن، باید تکنیک ها را یاد گرفت و البته اعتراف می کنم که همه این تکنیک ها، توی کتاب ها و مجله ها و سی دی های موفقیتی نیست؛ که بیشترش، کف بازار و در سینه و مشت کارکشته ها و باتجربه هاست. گاهی وقت ها کار کردن زیر نظر یک باتجربه و استادکار، از همه کتاب ها برایتان بهتر است.

زندگی، موفقیت نیست؛ بلکه این است که شما، موفق بشوید، در همه حوزه های زندگی تان. برای این کار، باید عملگرا باشید. باید تکنیک های درست را یاد گرفته و به شدت تمرین کنید. سلاح شما در موفقیت، همین تکنیک درست، یاد گرفتن آن و خوب تمرین کردن است. درست مثل یک دانشگاهی که سلاحش، کتاب و رساله و پایان نامه و تحقیق و فیش است، سلاح شما تکنیک درست، آموزش و تمرین آن و اصلاح تمرینات انجام شده و تحلیل و تأمل در آنهاست. معطل چه هستید؟

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی