موفقیت جدی

فلسفه موفقیت؛ برای دست‌یابی به دستاوردهای بیشتر و زندگی بهتر

موفقیت جدی

فلسفه موفقیت؛ برای دست‌یابی به دستاوردهای بیشتر و زندگی بهتر

پیام های کوتاه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات

آنهایی که ثروتی به هم زده اند و تکبر دارند، مشخص است که از راه درستی، به این ثروت دست نیافته اند. کسی که از فرآیند درست و توآم با زحمت کشیدن و خوشفکری و صرفه جویی و ... به ثروت می رسد، نیک می داند که روزی ممکن است همه این ها را از دست بدهد؛ پس هیچ گاه تواضع خود را از دست نمی دهد.

او نیک می داند که دیگرانی نیز در جامعه هستند که بارها و بارها بهتر و زیرکتر از اویند؛ ولی این امکان برای آنها فراهم نشده است. پس خدا را همیشه شاکر است و همه را، از ناحیه خدا می داند. در نتیجه، دوباره تواضعش بیشتر می شود.

هرچند که چنین ثروتمندی، اگر دوباره زمین بخورد، به واسطه این که این فرآیند را پله پله آمده و این روند در درونش، نهادینه شده، باز هم می تواند برخیزد و به جایگاه ابتدایی اش برگردد.

اما کسی که از راه نادرست ثروت اندوخته است، از راه دلالی و صدمه زدن به تولید داخلی و سودهای چندصد درصدی و استفاده از رانت و پارتی و ...، به شدت تکبر دارد. تصور می کند که این همه، از ناحیه خود اوست؛ پس تواضع را از دست می دهد و به وادی تکبر می افتد.


او فکر می کند که این شرایط، همیشگی است؛ پس هیچ گاه تواضع به خرج نمی دهد. در نتیجه اگر روزی زمین بخورد، شاید خودکشی کند، شاید کارتن خواب شود، شاید از معمولی ترین مردم جامعه هم پایین تر شود؛ چرا که این مسیر را درست و قاعده مند طی نکرده است.

این هایی که این روزها، ماشین های چند صد میلیونی سوار می شوند و کلی تکبر به خرج می دهند و عکس هاشان را داخل اینستاگرام و ... می گذارند و ...، متأسفانه از تاریخ و فرایند تاریخ، چیزی درک نکرده اند. به واسطه این عدم درک، ناچارند که به روایت کنفسیوس، از راه تجربه، که دردناکترین راه است، به خرد برسند؛ خدا هیچ گاه ما را در این مسیر قرار ندهد.

ثروت اندوزی از راه حلال، نه تنها اشکالی ندارد، که به روایت اسدالله عسگراولادی از امام خمینی، حتی یک ارزش است. راه حلال هم واقعاً راه سختی نیست؛ باید کمی فکر کنید که این کار شما، دارد صدمه می زند یا نه، از نظر شرعی درست هست یا نه، خمسش را داده اید یا نه... از خمس می ترسید؟ در کتاب های آموزش ثروت اندوزی غربی، آمده است که خیلی از کسانی که وارد این حوزه شده اند، معمولاً درصدی از حقوق شان را برای خدمات خیریه کنار می گذارند؛ شما هم با خمس، همین کارها را قرار است بکنید؛ بروید به فقرا و سادات محروم و ... کمک کنید؛ همین. واقعاً کار سختی نیست. انصاف هم داشته باشید؛ درصد منصفانه بگیرید، حتی اگر طرف مقابل تان مطلع نبودید.

... این شرایط را رعایت کنید؛ بروید و تا می توانید پول جمع کنید؛ اصلاً از شرکت آرامکوی عربستان هم بیشتر جمع کنید؛ نه تنها اشکالی ندارد، که حتی یک ارزش است؛ که باعث نقدینگی سالم و تولید سالم در جامعه می شود و حتی باقیات الصالحات می تواند باشد.

... متأسفانه در جامعه امروز ما، ثروت اندوزی و ثروتمند شدن، مسیر خودش را گم کرده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی